20
جوان کتابخوان کواری در گفتگو با بهارکوار:

کتاب، دروازه‌ای به سوی جهان دانش و معرفت

  • کد خبر : 12873
  • 24 آبان 1401 - 19:09
کتاب، دروازه‌ای به سوی جهان دانش و معرفت
یلدا بهمنیان جوان کتابخوان اهل فتح آباد گفت: دروازه‌ای به سوی جهان دانش و معرفت است و کتاب خوب، یکی از بهترین ابزارهایی است که انسان را به کمال می رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار از فتح آباد، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با اهالی کتاب شهرستان کوار گفتگوی کوتاهی را داشته ایم. یلدا بهمنیان جوان 20 ساله از روستای فتح آباد در گفت‌وگو با خبرنگار بهار کوار از تجربیات خود در مطالعه کتاب می گوید.

چطور شد کتابخوان شدید؟

به نظر من هر فرد در خود یک نیاز به نام دانستن دارد و زمانی که به درک نیاز به دانستن برسد به دنبال کتاب خواندن می رود. در واقع کتاب، دروازه‌ای به سوی جهان دانش و معرفت است و کتاب خوب، یکی از بهترین ابزارهایی است که انسان را به کمال می رساند. و تلاش برای رشد بدون کتاب خواندن امکان پذیر نیست برای همین است که امر کتاب خوانی را برای خود واجب دانستم.

چند سال کتاب میخوانید و از چه زمانی؟

از زمانی که سواد کتاب خواندن را کسب کردم شروع به کتاب خونی کردم. هرچه امروز مطالعه می کنید، برایتان می ماند و هرگز از ذهنتان خارج نمی شود. خصوصا دوره نوجوانی چرا که مطالعه کردن و یادگرفتن، در این دوره خیلی خوب است؛ واقعا یک دوره طلایی است و با هیچ دوران دیگری قابل مقایسه نیست.

چه سبک کتاب هایی را معمولا مطالعه می کنید؟

کتاب های تاریخی، عقیدتی، معاصر، شهدایی،زندگی نامه ائمه اطهار و در مجموع کتاب هایی که بر رشد فکری بیفزایند.

در هفته چقدر وقتتان را به کتابخوانی اختصاص می دهید؟

تلاش بر این است که روز به روز بر زمان کتاب خواندن افزود و در مجموع هفته ای ٧ الی ١٠ ساعت مطالعه می‌شود

آخرین کتابی که خواندید چه زمانی و چه بود؟

کتاب عباس ولدی تا ساحل آرامش اوایل آبان- کتابی که بیشتر به آن رجوع می‌شود طرح کلی اندیشه اسلامی است.

این روزها در اطراف شما و افرادی که می‌شناسید چقدر کتابخوان وجود دارد؟

اطرافیان و دوستان کتاب خوان زیاد دارم ولیکن هنوز جای کار زیاد است. بسیاری واجب بودن مسئله کتاب خوانی را درک نمی کنند. کتاب غذای روح است و باید تأمین شود.

بهترین کتابی که خوانده اید را به مردم معرفی کنید

کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، زیرا نوع دیدگاه فرد را نسبت به مسائل پیرامون خود توحیدی می‌کند. و البته توصیه میکنم کتابهایی را که درباره‌ی شهدا نوشته شده، درباره‌ی ایثارگران دوران دفاع مقدّس نوشته شده و شخصیّت‌های اینها را تشریح میکند، خوانده شود؛ هم کتابهای شیرین و پرجاذبه‌ای است، هم ذهن افراد را با مسائل بسیاری آشنا میکند مانند کتاب سربلند، دخترشینا، خاک های نرم کوشکدر این کتاب منظومه فکری حضرت آقا بیان شده

آیا روش خاصی برای کتابخوانی داشتید؟ یعنی در زمان خاص مانند شب‌ها، یا ساعت‌های خاص از روز یا هفته؟

کتاب های عقیدتی با مباحثه با دوستان مطالعه می‌شودو بهترین زمان برای مطالعه صبح زود، عصر و یا آخر شب استهمان طور که رهبر انقلاب می‌فرمایند: در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان مى‌برد. خود من هم همین‌طورم.

به نظرشما چرا مردم این روزها از کتاب دور شده اند؟

یکی از دلایل دوری مردم می‌تواند درک نکردن اهمیت کتاب در زندگی باشد و البته ناگفته نماند که مسؤولان این حوزه باید روش ها و ایده هایی برای جذب مردم به کتاب خواندن را در پیش بگیرند. هر چقدر مردم کتاب خوان تر باشند بصیرت بیشتری هم خواهند داشت.

رهبر فرزانه انقلاب در خصوص گره خوردن حفظ نظام اسلامی با ترویج کتاب خوانی فرموده اند:اگر از این جهت هم حساب کنید که امروز این ملت، ملتی است که در دنیا دچار ستم های ناشی از اعمال غرض قدرت های استکباری جهان است، پس باید از خودش دفاع کند، کدام دفاع ملی است که در درجه ی اول متکی به فرهنگ و آموزش و بینش و دانش نباشد؟ پس، باز هم به کتاب برمی گردیم. یعنی شما از هر طرف که بچرخید، مجبورید به کتاب اهمیت بدهید.

همچنین ایشان فرمودند: یکی از مهم ترین عناصر حفظ انقلاب، هوشیاری و آگاهی مردم نسبت به تحولات جهانی و نقشه های استکبار در گذشته و حال برای به سازش کشاندن ملت قهرمان ایران است و از طرفی رشد سرانه مطالعه باعث شکوفایی استعدادها و پیشرفت های شگرف علمی خواهد شد.

فکر می کنید چه باید کرد تا این علاقه به کتاب در مردم هم بوجود بیاید؟

طبق فرموده رهبر انقلاب، مشکل‌تر از کتاب نوشتن، رساندن کتاب به چشم و ذهن مخاطب است؛ این خیلی مهم است. این هنر لازم دارد، دقّت لازم دارد، ظرافتهایی دارد که بایستی بتوان اینها را وارد ذهن مردم کرد. باید فضای مناسب و کتاب های مناسب تهیه شود و در این خصوص تبلیغات و کارهای ریشه ای انجام شود که اراده مسؤولان این حوزه را میطلبد.

آیا تاکنون از کتابخانه های شهرستان کوار برای مطالعه استفاده کرده اید؟ اگر انتقاد و پیشنهادی در خصوص کتابخانه ها دارید بفرمایید

بله، کتابخانه باید دارای کتاب های متنوع و ویژگی جذب جوان ها را داشته باشد. به نظر من، مکان کتاب خوانی حائز اهمیت است و شهرستان کوار در فریضه کتاب خوانی جای پیشرفت دارد به صورتی که هر روستایی کتاب خانه خود را داشته باشد هر چه بر موضوع کتاب خوانی کار کرد جوانان نیز کمتر گمراه می‌شوند.

کتابخوانی چه تاثیری در زندگی افراد میگذارد؟

همان طور که می‌دانید زندگی یاد گرفتنیست و کتاب راهی برای یاد گرفتن است، انسان هر چقدر هم کتاب های مفید بخواند باز هم کم است، هدف خلقت انسان رشد و تقرب است کتاب خواندن به رشد انسان کمک می‌کند. سلامت فكری با کتاب خواندن تأمین می‌شود.

پیشنهاد شما برای ترویج کتابخوانی در جامعه چیست؟

به نظر بنده باید از مکان مناسب برای کتاب خواندن شروع کرد و بعد آوردن کتاب هایی مفید و جذاب مردم باید این امر را درک کنند و این مبحث با تبلیغات گسترده و طرح های منطقی و راهگشای مسؤولان صورت بگیرد. یكی از كارهای ضروری در چرخه‌ تولید و عرضه‌ كتاب، ساماندهی توزیع و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای كتاب است.

توصیه آخر شما به کسانیکه با کتاب ارتباط خوبی ندارند

زندگی خود را با کتاب مزین کنید مطمعنا اگر کسی متوجه اهمیت و جایگاه کتاب بشود هرگز کتاب خوانی را رها نمی کند، کتاب باعث رشد شما و خانواده شما می‌شود اگر خانواده که مهم ترین نهاد اجتماعی است آگاه شود و کتاب بخواند بهتر می‌تواند از فرزندان خود محافظت کند پس برای بهتر شدن برای بیشتر دانستن و برای زندگی بهتر کتاب بخوانیم…

خبرنگار: زینب عظیمی

گفت‌وگو با اهالی کتاب شهرستان کوار ( قسمت اول) زهرا رحیمی

گفت وگو با اهالی کتاب شهرستان کوار ( قسمت دوم) یعقوب دیبدار

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=12873

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.