21

هشدار آتش نشانی کوار درخصوص چهارشنبه سوری/ سوزاندن لاستیک و مواد پلاستیکی سبب تولید گازهای سرطان زا و بیماری های ریوی می‌شود

  • کد خبر : 16342
  • 23 اسفند 1401 - 0:00
هشدار آتش نشانی کوار درخصوص چهارشنبه سوری/ سوزاندن لاستیک و مواد پلاستیکی سبب تولید گازهای سرطان زا و بیماری های ریوی می‌شود
آتش نشان کواری از شهروندان درخواست کرد به هیچ عنوان اقدام به سوزاندن مواد پلاستیکی نکنند چرا که سبب تولید گازهای سرطان زا و بیماری های ریوی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیل بهارکوار، یکی از آئین ایرانیان جشن چهارشنبه سوری است که مردم با پریدن از روی آتش در غروب سه‌شنبه و آخرین چهارشنبه سال به استقبال نوروز می‌روند و مردم معتقدند که پریدن از روی آتش آنها را از بلا و شر دور میکند.

اما این روز ها هر چه بیشتر به چهارشنبه سوری یا بهتر است بگوییم چهارشنبه سوزی نزدیک تر میشویم واژه‌هایی مانند ترقه، اكلیل سرنج و نارنجك بیشتر دیده و صداهای مهیب و وحشتناك نیز رفته رفته بیشتر شنیده می شود و متاسفانه سالهای سال است كه این موارد رنگ زیبای شب عید را كه از كودكی خاطرات شیرینی را در ذهنمان تداعی می كند گرفته و جای آن را با بوی دود و سوختگی عوض كرده است.

بر همین اساس گفتگویی با یکی از آتش نشانان عزیز کواری داشتیم تا از تجربه خود در این روز برای ما بگویند.

عظیم لطفیان آتش نشان کواری در گفتگو با خبرنگار بهارکوار گفت: هرساله با فرارسیدن چهارشنبه سوری در شهرستان کوار برخی جوانان با سوزاندن لاستیک و مواد پلاستیکی باعث آتش سوزی های غیرقانونی و خطرناک میشوند که ایجاد مزاحمت و نارضایتی مردم شهر را در پی دارد.

وی گفت: این یک معضل و یک برنامه غیر فرهنگی و غیر اصولی است که باید فرهنگ سازی شود. چراکه آتش سوزی این مواد صدمات جانی دارد و برای جوانان باعث ایجاد خطر و حتی گاهی اوقات باعث شکسته شدن پنجره بعضی از خانه ها شده است.

این آتش نشان ادامه داد: سوزاندن مواد لاستیکی و پلاستیکی باعث آلودگی هوای شهر شده و علاوه بر خطرات سوختگی و سیاه کردن آسفالت شهری، سبب افزایش دی اکسین و فوران می‌شود که این گازها بسیار آلاینده و حتی سرطان‌زا هستند.

لطفیان بیان کرد: نوجوانان و جوانان با ساختن ساروج، مواد محترقه و پرتاب به سمت هم دیگر باعث نابینا شدن و مصدومیت شدید دوستانشان می شوند و این یک کار غیر اصولی و خطرناک است. همچنین نگهداری مواد محترقه در خانه، پارکینگ و فضاهای بسته باعث آتش سوزی کل ساختمان می شود که توصیه میشود از نگهداری این مواد خودداری نمایند.

این آتش نشان کواری خاطرنشان کرد: البته مردم فهیم کوار چندسالی است که در این موارد با تدبیر و برنامه بهتر در دشت ها با یک آتش کوچک به استقبال این شب می روند.

وی گفت: در سالهای گذشته رسم این بود که خانواده و همسایگان دور هم جمع شده و از روی آتش می پریدند. همه اعضای خانواده در کنار هم به شادی این شب را سپری میکردند و این تفکر بود که در چهارشنبه سوری غم و بلا را از خود دور کرده و به پیشواز عید و سال جدید می رفتند ولیکن چهارشنبه سوری های امروزه آن شادی هارا با مواد محترقه و مواد منفجره دست‌ساز عوض کرده است.

عظیم لطفیان ادامه داد: البته بعضی مواقع پیش آمده که جوانان با برپایی آتش در مراتع و کوهستان، باعث آتش سوزی وسیعی از کوهستان می شوند و به جای اینکه آتش را خاموش کنند، محل را ترک میکند و باعث خسارت فراوان به درختان و نهالستان های اطراف شهر می‌شوند.

وی تاکید کرد: از شهروندان عزیز تقاضا داریم اگر به سمت کوه، دشت یا قسمتی از بیابان می روند و آتشی را روشن می‌کنند حتما بعد از آن آتش را خاموش کنند. همچنین فرزندان کوچک و خردسال خودرا از این آتش ها دور نگه دارید.

این آتش نشان در ادامه گفت: آتش نشانان کوار جهت مقابله با هرگونه حادثه ای کاملا آماده باش هستند اما با توجه به ممنوعیت قانونی تولید و خرید و فروش مواد محترقه و منفجره والدین محترم بایستی با گوشزد كردن خطرات جانی و مالی ناشی از انفجار این مواد و ارائه توصیه های ایمنی لازم فرزندان خود را به پرهیز از دست زدن به این بازی های خطرناك ترغیب کنند.

لطفیان افزود: آتش نشانی همواره دوستدار و حافظ جان مردم بوده است لذا جوانان و نوجوانان با در نظر گرفتن نکات ایمنی از ترقه بازی و آتش زدن لاستیک در سطح شهر پرهیز کنند تا با خاطره ای بد به پیشواز عید نروند. البته در صورت بروز آتش سوزی و هر گونه حادثه دیگر مراتب را سریعا به سامانه 125 اطلاع دهید.

وی در پایان از مردم درخواست کرد که با مجموعه آتش نشانی همکاری نموده و از ایجاد مزاحمت و ناامن کردن محیط دوری کنند. همچنین ابراز امیدواری کرد که بهترین چهارشنبه سال را جشن گرفته و از فرهنگ غلط بپرهیزیم تا آرامش خانواده و جامعه فراهم شود.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=16342

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.