6

یک کواری، رهبر مشروطیت فارس

  • کد خبر : 26007
  • 12 فروردین 1403 - 18:25
یک کواری، رهبر مشروطیت فارس
میرزاحسین خان معتمد دیوان بورکی با کمک دیگر مشروطه خواهان، فارس را به عنوان یکی از کانون‌های مهم مشروطیت تبدیل کرد و به عنوان مهمترین رهبر مشروطیت فارس شناخته شد.

به گزارش پایگاه خبری بهارکوار، میرزا حسین خان معتمد دیوان بورکی در سال ۱۲۷۵ ه ق در کوار فارس به دنیا آمد. پدرش غلامرضا خان بورکی، کلانتر کوار در زمان ناصرالدین شاه قاجار و از نوادگان ملا ماندگار بورکی و مادرش از سادات حمزوی شیراز بود. در کودکی به شیراز رفته و در آنجا به تحصیل علمیه و کمالات رسمیه پرداخت و در خوش نویسی نستعلیق به کمال رسید. و چون به سنین جوانی رسید، به نویسندگی محمد رضا خان قوام الملک، نایب الحکومه فارس درآمدو در آنجا به سبب لیاقت‌های فراوان به مراتبش افزوده شد، و پیشکار قوام در فارس شد.

او به دلیل بذل و بخشش فراوان مورد توجه مردم و بازاریان قرار گرفته شد. مدتها پیش از انقلاب مشروطیت مبارزات خود علیه خاندان قوام را شروع کرد. و در جریان مشروطیت به تهران رفت و از آنجا انقلاب را به شیراز و فارس بسط داد. آیت الله لاری را به شیراز دعوت کرد و مبارزات مسلحانه خود در جریان انقلاب مشروطیت را آغاز کرد و با کمک دیگر مشروطه خواهان، فارس را به عنوان یکی از کانون‌های مهم مشروطیت تبدیل کرد و به عنوان مهمترین رهبر مشروطیت فارس شناخته شد. به دستور او قوام به قتل رسید. بعدها به خواست مشروطه خواهان از طرف شاه به عنوان ابواب جمعی فارس، بیگلربیگی وایلخانی ایلات خمسه جنوب ایران منسوب شد. عاقبت در سال ۱۳۲۶ ه ق توسط عوامل قوام در تخت جمشید به قتل رسید و جسدش را در امام زاده حمزه شیراز دفن کردند.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=26007

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.