26

مطالبه مردم کوار در حل معضل بوی نامطبوع کارخانه قند به کجا رسید؟ / وقتی کام رهگذران از عدم تحقق وعده‌های مسئولان تلخ تر می شود

  • کد خبر : 19651
  • 12 تیر 1402 - 16:24
مطالبه مردم کوار در حل معضل بوی نامطبوع کارخانه قند به کجا رسید؟ / وقتی کام رهگذران از عدم تحقق وعده‌های مسئولان تلخ تر می شود
مردم کوار از بوی نامطبوع کارخانه قند این شهرستان گلایه‌مندند، اما تاکنون صدای اعتراضاتشان راه به جایی نبرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار، اولین بار زمستان ۱۴۰۰ بود که بهار کوار به درخواست شهروندان کواری که طاقتشان از بوی نامطبوع پساب کارخانه قند به طاق آمده بود، پیگیر این معضل شد و در گزارشی که خبرگزاری رکنا منتشر کرد مسئولان شهرستان حل این مشکل را در اردیبهشت ۱۴۰۱ وعده دادند.

ورود فاضلاب کارخانه قند کوار به باغات میوه /وعده سرپرست فرمانداری برای حل شدن مشکل فاضلاب کارخانه قند تا اردیبهشت ۱۴۰۱

اما اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ هم رسید و خبری از حل مشکل نشد و این بوی متعفن همچنان مهمان منازل کواری ها بود.

برای دومین بار در خرداد ۱۴۰۱ این مسئله را پیگیری کردیم و این بار نیز در بازدید سرزده خبرنگاران بهارکوار از کارخانه، مسئولین این کارخانه وعده حل مشکل و تکمیل کردن تجهیزات جهت تصفیه کامل فاضلاب کارخانه را در پاییز ۱۴۰۱ را دادند و متأسفانه پاییز ۱۴۰۱ نیز فرا رسید اما این معضل همچنان به قوت خود باقی بود.

گلایه مندی مردم کوار از بوی نامطبوع کارخانه قند | وعده حذف کامل بو در بهره برداری پاییز

اما برای بار سوم سراغ فرماندار بومی شهرستان رفتیم تا این مطالبه جدی مردم را پیگیری نماییم و قرار بر این شد بازدیدی سرزده به همراه خبرنگاران بهارکوار از کارخانه داشته و موضوع را بررسی نماید، اما خبری نشد!

از همین رو بهار کوار برای چاره‌جویی حل مسئله روند مصاحبه حضوری با فرماندار کوار را در پیش گرفت که سعید خانی در این گفتگو اظهار داشت: آخرین‌مهلتی که به کارخانه برای تکمیل کردن تجهیزات جهت رفع بوی نامطبوع داده شده است، نهایتاً فصل بهره‌برداری بعدی یعنی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ می‌باشد.

بوی نامطبوع کارخانه قند چه زمانی رفع خواهد شد؟ / مردم همچنان منتظر تحقق وعده ها و پیگیری مسئولین

در گزارش خبرگزاری فارس (دی ماه ۱۴۰۱) مدیرکل محیط زیست استان فارس بیان کرد: کارخانه قند پارس کوار از کارخانه‌های قدیمی است که از سال ۱۳۴۲ با تولید قند و شکر آغاز به فعالیت کرده و تابه‌حال چندین مرتبه به دلیل آلودگی‌های زیست‌محیطی از سوی اداره کل محیط‌زیست استان اخطاریه گرفته و در لیست صنایع آلاینده استان درج شده است.

عطا پور شیرزاد افزود: پس از نمونه‌برداری که از این کارخانه در سال جاری انجام‌شده مشخص شد که برخی از پارامترهای آن از حد مجاز بالاتر است و به همین جهت به این واحد صنعتی اخطار رفع آلودگی ابلاغ شده است. 

در قسمتی از گزارش به نقل از مدیرکل محیط‌زیست استان فارس آمده است: پس از ارسال آخرین اخطاریه، از سوی مدیران این کارخانه درخواست مهلت برای رفع نقص فنی این واحد صنعتی ارائه شد تا ظرف مدت شش ماه مشکل فاضلاب خود را حل کنند و نهایتاً اگر در فرصت یادشده این کارخانه نتواند آلودگی زیست‌محیطی خود را حل کند، اعمال قانون می‌شود. 

پور شیرزاد اعلام کرد: مسئولان این کارخانه قول داده‌اند تا سیستم آنلاین مانیتورینگ را روی خروجی این کارخانه نصب کنند. اگر کارخانه قند کوار در مدت‌زمان یادشده مشکلات زیست‌محیطی‌اش حل نشود، پاییز سال آینده عملاً اجازه فعالیت نخواهد داشت. 

 وی ضمن انتقاد از آبیاری مزارع و باغات از پساب این کارخانه و اینکه نباید از پساب استفاده کنند، یادآور شد: در قانون صراحتاً شده، استانداری، وزارت نیرو، علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و محیط‌زیست اگر متوجه آبیاری زمین‌های زراعی و باغی با پساب فاضلاب کارخانجات شود باید هر چه سریع‌تر  برابر قانون از این اقدام جلوگیری کنند.  

حال سوال اینجاست آیا مسئولین کارخانه به وعده خود در این مهلت شش ماهه عمل کرده‌اند؟

همچنین آیا مدیر کل محیط زیست استان فارس پس از مهلت 6 ماهه جهت رفع نقص فنی که به کارخانه داده بود، این موضوع را پیگیری نموده است تا درصورت تخلف برابر با قانون برخورد شود؟

کام تلخ مردم کوار از بوی متعفن کارخانه قند/ مشکل چند ساله‌ای که حل نمی‌شود

مردم کوار این بار به عزم جدی فرماندار کوار و مسئولان استانی چشم دوخته بودند تا اینکه دوباره وعده همیشگی اردیبهشت که فصل فعالیت کارخانه است، از راه رسید! ولی پیام‌های مردمی جهت پیگیری موضوع حاکی از آن است که این بار نیز مشکل پابرجاست.

هم‌چنین مردم کوار طی یک نظرسنجی در صفحه اینستاگرام بهارکوار در تاریخ ۲۲ خردادماه سال جاری باز به معضل بوی کارخانه قند و احساس نارضایتی و گلایه رأی آری دادند و نظرات خود را برای ما ارسال نمودند که تعدادی از آن‌ها را در فیلم زیر مشاهده می‌نمایید.

بهار کوار در قبال نظرات مردم مسئولیتی ندارد

پاسخ مثبت مسئولان در کف میدان پس از بار سوم و چهارم نتیجه خواهد گرفت؟/ بله عملی را چه زمانی می توان از شما با وکالت رسانه گرفت؟

خرداد ۱۴۰۲ را نیز پشت سر گذاشتیم، اما این بوی نامطبوع انگار قصد رفتن از خانه‌های مردم را نداشت و همچنان میهمان محلات اطراف کارخانه قند بود. همان موقع نیز پیام‌های مردمی را انعکاس دادیم و از فرماندار کوار پیگیری‌هایی صورت گرفت، اما پاسخی دریافت نکردیم.

نمی‌دانیم‌ که اگر این بار نیز مسئله را پیگیری کنیم وعده کدام ماه یا سال را به ما خواهند داد؟ و آیا زمان عمل فرا نرسیده است؟؟

بهار کوار از مسئولان کارخانه قند، شهرستان کوار و محیط زیست استان فارس میخواهد هرچه سریع‌تر برای حل این‌ مسئله اقدام عملی و میدانی قابل قبول انجام دهند و دیگر از دادن وعده‌های بی عمل خودداری نمایند. البته احتمال می‌رود که بگویند اقداماتی انجام شده است اما مردم کوار باید نتیجه این اقدامات که حذف کامل این بوی متعفن می‌باشد را مشاهده نمایند.

امید است در پاییز ۱۴۰۲ معضل حل شده و گزارش بعدی بهار کوار دادن خبر خوش حل مشکل بوی نامطبوع کارخانه قند کوار به مردم و مسافران باشد تا شیرینی آن به مذاق عموم خوش آید.

در این گزارش سوالاتی از مسئولین پرسیده شده بود، بنابراین بهارکوار آماده انتشار پاسخ مسئولین مربوطه می باشد.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=19651

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.